8 manieren om het testosterongehalte op natuurlijke wijze te verhogen

8 manieren om het testosterongehalte op natuurlijke wijze te verhogen


Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, maar vrouwen hebben er ook kleine hoeveelheden van.


Het is een steroïde hormoon dat wordt geproduceerd in de testikels van mannen en de eierstokken van vrouwen. De bijnieren produceren ook kleine hoeveelheden.


Tijdens de puberteit bij jongens is testosteron een van de belangrijkste aanjagers van lichamelijke veranderingen zoals meer spieren, een diepere stem en haargroei.


Een optimaal testosterongehalte is echter ook belangrijk tijdens de volwassenheid en zelfs op oudere leeftijd.


Bij volwassenen zijn gezonde testosteronspiegels belangrijk voor de algemene gezondheid, het ziekterisico, de lichaamssamenstelling, de seksuele functie en zowat al het andere.


Bovendien kan het verhogen van uw testosteronspiegel in slechts enkele weken een snelle toename van spiermassa en vitaliteit veroorzaken.


Interessant is dat het ook een belangrijke rol speelt in de vrouwelijke gezondheid en seksueel welzijn Het onderzoek is vrij overtuigend: beide geslachten moeten ervoor zorgen dat ze gezonde testosteronniveaus hebben, vooral als ze ouder worden



Hier zijn 8 evidence-based manieren om het testosterongehalte op natuurlijke wijze te verhogen.


1. Lichaamsbeweging en gewichtheffen


Lichaamsbeweging is een van de meest effectieve manieren om veel levensstijl-gerelateerde ziekten te voorkomen. Interessant is dat het ook je testosteron kan stimuleren.


Een groot overzichtsonderzoek wees uit dat mensen die regelmatig sportten een hoger testosterongehalte hadden. Bij ouderen verhoogt lichaamsbeweging het testosterongehalte, de fitheid en het reactievermogen


Nieuw onderzoek bij zwaarlijvige mannen wijst uit dat meer lichaamsbeweging nog gunstiger is voor het verhogen van het testosterongehalte dan een dieet om af te vallen. Weerstandstraining, zoals gewichtheffen, is de beste vorm van lichaamsbeweging om het testosterongehalte te verhogen, zowel op korte als op lange termijn.


Intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) kan ook zeer effectief zijn, hoewel alle soorten lichaamsbeweging tot op zekere hoogte zouden moeten werken


Het gebruik van cafeïne en creatinemonohydraat als supplementen kan in combinatie met een trainingsprogramma de testosteronspiegel verder verhogen


SAMENVATTING


Alle vormen van lichaamsbeweging kunnen je testosteronspiegel verhogen. Gewichtheffen en intervaltraining met hoge intensiteit zijn het meest effectief.



2. Eet eiwitten, vetten en koolhydraten


Wat je eet heeft een grote invloed op testosteron en andere hormoonspiegels


Daarom moet je aandacht besteden aan je calorie-inname en dieetstrategie op lange termijn.


Constant diëten of te veel eten kan je testosteronspiegel verstoren


Genoeg proteïnen eten kan je helpen gezonde niveaus te behouden en vet te verliezen, wat ook geassocieerd wordt met je testosteron


Koolhydraatinname speelt ook een rol, uit onderzoek blijkt dat koolhydraten kunnen helpen bij het optimaliseren van testosteron


tijdens weerstandstraining.


Onderzoek toont echter aan dat voldoende gezonde vetten ook goed zijn voor testosteron en de gezondheid.


Een dieet dat voornamelijk gebaseerd is op volwaardige voeding is het beste, met een gezonde balans van vetten, eiwitten en koolhydraten. Dit kan zowel de hormoonspiegels als de gezondheid op lange termijn optimaliseren.


SAMENVATTING


Overeet niet te veel en beperk calorieën niet te lang. Probeer evenwichtige hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten te eten.



3. Minimaliseer stress en cortisol niveaus


Onderzoek wijst steeds weer op de gevaren van langdurige stress, die het hormoon cortisol kan doen stijgen


Onnatuurlijke verhogingen van cortisol kunnen het testosteron snel doen dalen. Deze hormonen werken op een wip-achtige manier: als het ene omhoog gaat, gaat het andere omlaag.


Stress en hoog cortisol kunnen ook de voedselinname, gewichtstoename en de opslag van schadelijk lichaamsvet rond je organen verhogen. Op hun beurt kunnen deze veranderingen een negatieve invloed hebben op je testosteron


niveaus).


Voor zowel een optimale gezondheid als hormoonspiegels moet je proberen herhaalde stressvolle situaties in je leven te verminderen.


Concentreer je op een dieet op basis van volwaardige voeding, regelmatige lichaamsbeweging, goede slaap, lachen en een evenwichtige levensstijl, die allemaal stress kunnen verminderen en je gezondheid en testosteronspiegel kunnen verbeteren


SAMENVATTING


Hoge stressniveaus zijn slecht voor je gezondheid op lange termijn en kunnen je testosteronniveaus verlagen.



STRESS SUPPLEMENTEN;


https://www.strongerme.be/p/nu...


https://www.strongerme.be/p/th...


https://www.strongerme.be/p/nu...


https://www.strongerme.be/p/yp...



4. Ga naar de zon of neem een vitamine D-supplement


Vitamine D is snel een van 's werelds meest populaire vitamines aan het worden.


Onderzoek heeft aangetoond dat het verschillende gezondheidsvoordelen heeft, en ook kan werken als een natuurlijke testosteron booster).


Ondanks het belang ervan, heeft bijna de helft van de Amerikaanse bevolking een tekort aan vitamine D, en een nog hoger percentage heeft suboptimale niveaus.


Uit een 12 maanden durend onderzoek bleek dat een supplement van ongeveer 3.000 IE vitamine D3 per dag het testosterongehalte met ongeveer 25% deed stijgen).


Bij ouderen optimaliseerden vitamine D en calcium ook de testosteronspiegel, wat leidde tot een verminderd risico op vallen


Om het testosterongehalte te verhogen en de andere voordelen van vitamine D te benutten, moet u proberen regelmatig aan zonlicht blootgesteld te worden of dagelijks ongeveer 3.000 IE vitamine D3 in te nemen.


Meer informatie over vitamine D vindt u hier:
https://www.strongerme.be/p/nu...


https://www.strongerme.be/p/yp...


https://www.strongerme.be/p/yp...


SAMENVATTING


Vitamine D3-supplementen kunnen het testosterongehalte verhogen, vooral bij ouderen en mensen met een laag vitamine D-gehalte in het bloed.


5. 5. Neem supplementen met vitaminen en mineralen


Hoewel er veel discussie is over de voordelen van multivitaminen, kunnen specifieke vitaminen en mineralen nuttig zijn


In één onderzoek verhoogden zink- en vitamine B-supplementen de kwaliteit van sperma met 74%. Zink verhoogt ook het testosteron bij atleten en mensen met een zinktekort


Andere studies suggereren ook dat vitamine A, C en E een rol kunnen spelen bij je geslachtshormoon- en testosteronniveaus, hoewel meer onderzoek nodig is.


Van alle beschikbare vitaminen en mineralen blijkt uit onderzoek naar testosteron dat vitamine D en zinksupplementen wellicht het beste zijn.


SAMENVATTING


Vitamine D en zink hebben de sterkste aanwijzingen als testosteronversterkers. Andere micronutriënten kunnen ook voordelen hebben, maar vereisen verder onderzoek.


https://www.strongerme.be/p/yp...



6. 6. Zorg voor veel rustige slaap van hoge kwaliteit


Een goede slaap is net zo belangrijk voor je gezondheid als voeding en beweging.


Het kan ook belangrijke effecten hebben op uw testosteronspiegel.


De ideale hoeveelheid slaap varieert van persoon tot persoon, maar uit één onderzoek bleek dat slechts 5 uur slapen per nacht in verband werd gebracht met een vermindering van 15% van het testosterongehalte


In een langetermijnstudie werd vastgesteld dat mensen die slechts vier uur per nacht sliepen, een tekort aan testosteron hadden.


Andere langetermijnstudies ondersteunen dit. Eén studie berekende dat voor elk extra uur slaap het testosterongehalte gemiddeld 15% hoger ligt.


Hoewel sommige mensen het prima doen met minder slaap, suggereert onderzoek dat ongeveer 7-10 uur slaap per nacht het beste is voor de gezondheid op de lange termijn en je testosteron.


SAMENVATTING


Zorg ervoor dat je voldoende slaap van hoge kwaliteit krijgt om gezonde testosteronniveaus te behouden en je gezondheid op lange termijn te optimaliseren.


7. Neem natuurlijke testosteron boosters


Slechts een paar natuurlijke testosteron boosters worden ondersteund door wetenschappelijke studies.


Het kruid waar het meeste onderzoek naar is gedaan heet ashwagandha.


Een studie testte de effecten van dit kruid op onvruchtbare mannen en vond een 17% stijging van het testosterongehalte en een 167% toename van het aantal zaadcellen.


Bij gezonde mannen verhoogde ashwagandha het niveau met 15%. Een andere studie wees uit dat het cortisol met ongeveer 25% verlaagde, wat ook testosteron kan bevorderen.


Gember-extract kan ook uw niveaus verhogen. Het is een heerlijk kruid dat ook diverse andere gezondheidsvoordelen biedt


Het meeste onderzoek naar gember is gedaan bij dieren. Eén studie bij onvruchtbare mensen heeft echter aangetoond dat gember het testosteronniveau met 17% kan verhogen en het niveau van andere belangrijke geslachtshormonen kan verhogen.


Andere populaire kruiden die door sommige studies bij zowel dieren als mensen worden ondersteund, zijn onder meer HORNY GOAT WEED, Mucuna pruriens, shilajit en tongkat ali.


Toch is het belangrijk op te merken dat het meeste positieve onderzoek is uitgevoerd bij muizen of onvruchtbare mensen met een laag testosteronniveau.


Als je een gezonde testosteronfunctie hebt en normale niveaus, is het onduidelijk of je veel baat zult hebben bij deze supplementen.


SAMENVATTING


Verschillende kruidensupplementen zijn een natuurlijke manier om testosteron te stimuleren voor mensen met onvruchtbaarheid of lage niveaus.



8. Volg een gezonde levensstijl en vermijd oestrogeenachtige verbindingen


Er zijn verschillende andere factoren die uw hormoonspiegels kunnen beïnvloeden.


Een gezond seksleven speelt een belangrijke rol bij het reguleren van je geslachtshormoon- en testosteronniveaus


Een hoge blootstelling aan oestrogeenachtige chemicaliën kan ook van invloed zijn op uw niveaus, dus probeer de dagelijkse blootstelling aan BPA, parabenen en andere chemicaliën die in sommige soorten plastic zitten tot een minimum te beperken


Het is waarschijnlijk geen verrassing dat overmatig alcohol- of drugsgebruik, of het nu medisch of recreatief is, ook het testosterongehalte kan verlagen.


Lachen, geluk en succes kunnen daarentegen je gezondheid en je testosteronspiegel stimuleren - zorg er dus voor dat ze deel uitmaken van je dagelijkse leven



SAMENVATTING


Het verminderen van blootstelling aan oestrogeenachtige chemicaliën, alcohol en drugs kan een positief effect hebben op je testosteronspiegel en gezondheid.


Waarom zijn testosteron niveaus belangrijk?


Vanaf de leeftijd van 25-30 jaar begint het testosterongehalte van een man op natuurlijke wijze te dalen.


Dit is een probleem, omdat sterk onderzoek een verband aantoont tussen een laag testosterongehalte en zwaarlijvigheid, een verhoogd ziekterisico en een vroegtijdige dood.


Gezonde testosteronspiegels zijn ook belangrijk voor vrouwen, samen met andere belangrijke hormonen zoals oestrogeen en progesteron.


Daarom moet iedereen de nodige levensstijlmaatregelen nemen om de testosteronspiegel te optimaliseren. U zult uw gezondheid en lichaam tegelijkertijd verbeteren.