6 Voedingsmiddelen die ontstekingen veroorzaken

6 Voedingsmiddelen die ontstekingen veroorzaken


Ontsteking kan goed of slecht zijn, afhankelijk van de situatie.


Aan de ene kant is het de natuurlijke manier van je lichaam om zichzelf te beschermen als je gewond of ziek bent.


Het kan helpen uw lichaam zichzelf te verdedigen tegen ziekte en het stimuleren van genezing.


Aan de andere kant, chronische, aanhoudende ontsteking is gekoppeld aan een verhoogd risico op ziekten zoals diabetes, hart-en vaatziekten, en obesitas.


Interessant is dat het voedsel dat je eet een aanzienlijke invloed kan hebben op ontstekingen in je lichaam.


Hier zijn 6 voedingsmiddelen die ontstekingen kunnen veroorzaken.


1. Suiker en hoog-fructose maïssiroop



Tafelsuiker (sacharose) en hoge fructose maïssiroop (HFCS) zijn de twee belangrijkste soorten toegevoegde suiker in het westerse dieet.


Een van de redenen dat toegevoegde suikers schadelijk zijn, is dat ze ontstekingen kunnen verhogen, wat kan leiden tot ziekte


Terwijl de kleine hoeveelheden fructose in groenten en fruit prima zijn, is consumeren van grote hoeveelheden toegevoegde suikers is een slecht idee.


Het eten van veel suiker is gekoppeld aan obesitas, insulineresistentie, diabetes, leverziekte, kanker, en chronische nierziekte


Voedingsmiddelen hoog in toegevoegde suiker zijn snoep, chocolade, frisdranken, gebak, koekjes, donuts, zoete gebak, en bepaalde granen.



2. Kunstmatige transvetten


Kunstmatige transvetten zijn waarschijnlijk de ongezondste vetten die je kan eten.


Ze worden gemaakt door waterstof toe te voegen aan onverzadigde vetten, die vloeibaar zijn, om ze de stabiliteit van een meer vast vet te geven.


Op ingrediënten etiketten worden transvetten vaak vermeld als gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën.


De meeste margarines bevatten transvetten, en ze worden vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen om de houdbaarheid te verlengen.


In tegenstelling tot de natuurlijk voorkomende transvetten gevonden in zuivel en vlees, kunstmatige transvetten is aangetoond dat ontstekingen veroorzaken en verhogen van het risico op ziekten


Naast het verlagen van HDL (goede) cholesterol, kunnen transvetten afbreuk doen aan de functie van de endotheelcellen langs uw slagaders, dat een risicofactor is voor hart-en vaatziekten.





Voedingsmiddelen hoog in transvetten omvatten


  • frietjes
  • fast food
  • magnetron popcorn
  • bepaalde margarines en plantaardige boter
  • voorverpakte taarten en koekjes
  • gebakjes
  • alle verwerkte voedingsmiddelen met gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie op het etiket.


SAMENVATTING


Het consumeren van kunstmatige transvetten kan ontstekingen verhogen en uw risico op verschillende ziekten, zoals hart-en vaatziekten.


3. Plantaardige en zaadoliën


Tijdens de 20e eeuw, de consumptie van plantaardige oliën steeg met 130% in de Verenigde Staten.


Sommige wetenschappers geloven dat bepaalde plantaardige oliën, zoals sojaolie, ontstekingen te bevorderen als gevolg van hun zeer hoge omega-6 vetzuurgehalte.


Hoewel sommige dieet omega-6 vetten nodig zijn, de typische westerse dieet biedt veel meer dan mensen nodig hebben.


In feite raden gezondheidswerkers aan om meer omega-3-rijk voedsel te eten, zoals vette vis, om uw omega-6-verhouding te verbeteren tot omega-3 en de ontstekingsremmende voordelen van omega-3's te plukken.


.


Plantaardige en zaadoliën worden gebruikt als bakoliën en zijn een belangrijk ingrediënt in veel bewerkte voedingsmiddelen.






SAMENVATTING


Sommige studies suggereren dat plantaardige olie die hoge omega-6 vetzuur


bevatten ontstekingen kan bevorderen wanneer deze gebruikt wordt in grote hoeveelheden.


4. Geraffineerde koolhydraten


Koolhydraten hebben een slechte reputatie gekregen.


De waarheid is echter dat niet alle koolhydraten problematisch zijn.


Sinds de Oudheid gebruikten mensen vezelrijke, onbewerkte koolhydraten voor millennia in de vorm van grassen, wortels en vruchten


Echter, het eten van geraffineerde koolhydraten kan leiden tot ontsteking.


Geraffineerde koolhydraten hebben het grootste deel van hun vezels verwijderd. Vezel bevordert volheid, verbetert de controle van de bloedsuikerspiegel, en voedt de nuttige bacteriën in je darmen.


Onderzoekers suggereren dat de verfijnde koolhydraten in het moderne dieet de groei van inflammatoire darmbacteriën kan vergroten en zo de risico op obesitas en inflammatoire darmziekte verhogen.


Geraffineerde koolhydraten hebben een hogere glycemische index (GI) dan onbewerkte. Hoge GI voedingsmiddelen verhogen de bloedsuikerspiegel sneller dan lage GI voedingsmiddelen.


Geraffineerde koolhydraten zijn te vinden in;


  • snoep
  • brood
  • pasta
  • gebak
  • sommige granen
  • koekjes
  • gebak
  • suikerhoudende frisdranken
  • alle verwerkte voedingsmiddelen die toegevoegde suiker of bloem bevatten.


SAMENVATTING


Vezels en onbewerkte koolhydraten zijn gezond, maar geraffineerde koolhydraten verhogen de bloedsuikerspiegel en bevorderen ontstekingen die kunnen leiden tot ziekte.





5. Overmatig alcoholgebruik


Matige alcoholconsumptie is aangetoond dat sommige voordelen voor de gezondheid te bieden.


Hogere bedragen kunnen echter tot ernstige problemen leiden.


Mensen die zwaar drinken ontwikkelen problemen met bacteriële toxines uit de dikke darm en in het lichaam. Deze aandoening - vaak "lekkende darm" genoemd - kan leiden tot wijdverspreide ontstekingen die leiden tot orgaanschade.


Om alcohol gerelateerde gezondheidsproblemen te voorkomen, moet de inname worden beperkt tot twee standaard dranken per dag voor mannen en één voor vrouwen.


SAMENVATTING


Zware alcoholconsumptie kan ontsteking verhogen en leiden tot een "lekkende darm" dat ontstekingen door je hele lichaam drijft.


6. Verwerkt vlees


Het consumeren van verwerkt vlees wordt geassocieerd met een verhoogd risico op hart-en vaatziekten, diabetes, en maag-en darmkanker.


Veel voorkomende soorten verwerkt vlees zijn worst, spek, ham, gerookt vlees, en rundvlees


Verwerkt vlees bevat meer geavanceerde glycatie eindproducten (AE's) dan de meeste andere vleeswaren.


AGE's worden gevormd door het koken van vlees en sommige andere voedingsmiddelen bij hoge temperaturen. Van hen is bekend dat ze ontstekingen veroorzaken


Van alle ziekten die verband houden met de consumptie van verwerkt vlees, is de associatie met darmkanker het sterkst.


Hoewel veel factoren bijdragen aan darmkanker, wordt aangenomen dat een mechanisme de ontstekingsreactie van darmcellen op verwerkt vlees is.


SAMENVATTING


Verwerkt vlees is hoog in ontstekings verbindingen zoals AE's, en de sterke


associatie met darmkanker kan deels te wijten zijn aan een ontstekingsreactie.



De bottom line


Ontsteking kan optreden in reactie op de vele triggers, waarvan sommige moeilijk te voorkomen zijn, waaronder vervuiling, letsel of ziekte.


Echter, je hebt veel meer controle over factoren zoals uw dieet.


Om zo gezond mogelijk te blijven, houd ontstekingen laag door het minimaliseren van uw consumptie van voedingsmiddelen die het veroorzaken en het eten van ontstekingsremmende voedingsmiddelen.


Supplementen die je kan helpen tegen onstekingen;


Ypsi Multi vitamine met extra zink


https://www.strongerme.be/p/ypsi-multi-complex-met-zink-multi-vitamine-ypsi-o6j13pqp1s964q1g


NutriDyn Multi vitamine


https://www.strongerme.be/p/nutriduyn-essential-multi-85ccwuawbqlwhfos


1. Vitamine A


Vitamine A kan de pijn in de spieren en de gewrichten verzachten. Het is bovendien onontbeerlijk voor een goed zicht en een gezonde huid.


Dit zijn enkele voedingsmiddelen die vitamine A bevatten:


  • Paprika
  • Rode peper
  • Zoete aardappel
  • Wortel
  • Sla

2. Vitamine E


Vitamine E is een biologisch bestanddeel dat essentieel is voor de gezondheid van het menselijk lichaam.


Je kan deze vitamine op een natuurlijke manier opnemen. Je hoeft alleen maar de volgende voedingsmiddelen meer te eten:


  • Noten (walnoten, hazelnoten)
  • Zonnebloemzaden
  • Plantaardige oliën
  • Groenten (spinazie, broccoli, tomaten)
  • Fruit (mango, kiwi)

3. Vitamine C


Vitamine C beschermt en geneest de spierweefsels. Het gevolg is dan ook dat spierpijn en gewrichtspijn verminderen.


Bovendien ondersteunt deze vitamine het lichaam ook op andere vlakken:


  • Het versterkt je immuunsysteem.
  • De ontwikkeling van de cellen wordt ook versterkt. Dat zorgt voor het onderhoud en de genezing van de spieren.

Vitamine C vind je in de volgende voedingsmiddelen:


  • Sinaasappelen
  • Pepers
  • Kiwi
  • Tijm
  • Bloemkool
  • Pikante pepers
  • Guava

4. Vitamine B



nutridyn B-komplex


https://www.strongerme.be/p/nutriduyn-nutridyn-b-complex-a3icwuzoq1mbc4bl


Thorne B-complex


https://www.strongerme.be/p/thorne-research-thorne-b-complex-12-grf99v4mgmwvj9q3


Thorne B-complex 12#


https://www.strongerme.be/p/thorne-research-thorne-basic-b-complex-01xjmmno3vl047hu


Tot het B-complex behoren een aantal vitaminen. Ze regelen je metabolisme en versterken je immuunsysteem. Bovendien verminderen ze de pijn en de ontsteking in je spieren en gewrichten. Ze zijn ook belangrijk om een gezonde huid te behouden.


B-complex-vitaminen zijn verantwoordelijk voor de veerkracht van de spieren en voor het laten dalen van de ontsteking in de gewrichten.


Ze zijn dus erg nuttig bij chronische aandoeningen zoals artritis. In geval van acute ziekten die bijvoorbeeld een gevolg zijn van bepaalde soorten virussen kunnen ze ook helpen. De aanbeveling is om gedurende de dag minstens vijftig milligram B-complex-vitaminen te eten. Je kunt ze het best verdelen over twee maaltijden.


Deze heilzame stoffen vind je in de volgende voedingsmiddelen:


  • Eieren
  • Mager vlees
  • Lever
  • Pindakaas
  • Walnoten
  • Sojabonen

5. Vitamine D



Pure vitamin D


https://www.strongerme.be/p/ypsi-pure-vitamin-d-ldpgsrzahef4ycbf


Ypsi vitamine D/k


https://www.strongerme.be/p/ypsi-vitamine-dk-complex-tageepu7n2m0ewyc


Vitamine D is een natuurlijke oplosbare steroïde. Je lichaam maakt het zelf aan wanneer de huid blootgesteld wordt aan zonlicht. Mensen die dus dagelijks voldoende zon krijgen, hebben geen extra supplementen nodig.


Deze vitamine bestrijdt ontstekingen. Dit geldt vooral voor mensen die aan kanker lijden.


Niet alleen zonlicht verschaft vitamine D. Je haalt het ook uit deze voedingsmiddelen:


  • Vis
  • Oesters
  • Ham
  • Tofu
  • Zuivelproducten

6. Vitamine K


Vitamine K voorkomt ontstekingen. Want het remt de actieve bestanddelen af die ontstekingen veroorzaken. Die bestanddelen worden door de witte bloedcellen gemaakt en worden monocyten genoemd.


In grote hoeveelheden helpt vitamine K ook om de gezondheid van het hart en van het beendergestel te vergroten.


Want het vermindert de verkalking en de stijfheid van je vaatweefsel. Als gevolg daarvan daalt de kans op een hartaanval. Vitamine K is vooral aanwezig in de volgende groenten:


  • Spinazie
  • Raapbladeren
  • Snijbiet
  • Peterselie
  • Romaine sla
  • Broccoli
  • Bloemkool

Zorg er zeker voor dat je voldoende vitaminen eet zodat je ontstekingen verminderen kan.